Close Menu

Met veel trots en enthousiasme kondigen wij de samenwerking aan tussen Moroccanoil en OCEANA; de grootste internationale organisatie die zich exclusief inzet voor de bescherming van de oceanen. Wij spraken Moroccanoil Co-founder Carmen Tal over dit duurzame partnership.

Duurzame initiatieven worden belangrijker nu we geconfronteerd worden met de achteruitlopende gezondheid van onze aardbol. Ook bij Moroccanoil vinden er verbeteringen plaats op het gebied van bewust(er) produceren en duurzaamheid. Als kers op de taart is daar nu de langetermijnsamenwerking tussen Moroccanoil en OCEANA, een organisatie die zich richt op het schoonhouden van onze oceanen. Moroccanoil Co-founder Carmen Tal vertelt ons hier graag alles over.

 

Moroccanoil heeft de afgelopen jaren significante stappen ondernomen om het duurzame proces te verbeteren. Wat was de inspiratie hiervoor? 

‘’Dit proces is begonnen waar het voor ons eigenlijk altijd begint: letten wat er in de wereld gebeurt en vragen blijven stellen bij wat je doet. Ik denk dat inmiddels iedereen op dagelijkse basis te maken heeft met vervuiling - in de lucht, vuil op straat en de algemene impact die wij als mensen hebben op de gezondheid van de aarde. Je moet jezelf dan afvragen: wat kan ik doen om te helpen? Dat hebben wij als merk ook gedaan.

Zodra je onderzoek gaat doen, kom je erachter dat je heel veel kunt doen om te helpen. Dat is wanneer het probleem juist een kans wordt. Een kans om ons platform te gebruiken om iedereen meer bewust te maken. We zijn erg dankbaar dat we ons in de positie bevinden om dat mogelijk te maken. 

Maar veranderingen zoals deze gebeuren niet overnight. Het is een reis waar je aan begint. Maar wij geloven er heilig in dat we een verplichting hebben om goed te zorgen voor de natuur! De afgelopen jaren hebben we ons gefocust op het verbeteren van onze verpakkingen (Moroccanoil’s Color Depositing Masks worden geproduceerd in flessen met 50% gerecycled plastic), verantwoordelijker produceren en het ondersteunen van duurzame initiatieven zoals OCEANA.''

 

Het partnership met OCEANA is een prachtige volgende stap. Waarom is de focus gericht op de oceaan?

''Die keuze was gedeeltelijk gebaseerd op logica, en gedeeltelijk op emotie. Het logische gedeelte is dat meer dan 70% van de aardbol wordt bedekt met water; het is niet te ontkennen dat het schoonhouden van onze oceanen extreem belangrijk is voor het fit houden van de wereld. Daarnaast ben ik opgegroeid in Chili, een land waar je de oceaan vanaf bijna elk punt ter land kunt zien. Ik heb al jong geleerd om van de zee te houden en haar met liefde te behandelen. En als je van iets of iemand houdt, doe je er alles aan om het te beschermen.''

 

Wat voor tips heb je voor merken en individuen die willen verduurzamen?

‘’Mijn belangrijkste tip is dat je kleine stapjes moet nemen. Grote veranderingen in je gewoontes zijn meestal niet blijvend. Er is heel veel wat je kunt doen om de aarde te helpen, maar dat maakt het soms ook moeilijk om te kiezen wat jij zelf als individu kunt doen. En verandering is daarnaast niet altijd gemakkelijk. Maar dit is hét moment waarin veranderingen die we nu doorvoeren, een grote impact zullen hebben op de generaties na ons. En om over een paar jaar terug te kijken en te bedenken dat je daar zelf aan mee hebt geholpen, zal een geweldig gevoel geven!

Zorg dat je continu blijft lezen en leren over duurzaamheid; wees en blijf je bewust van het probleem. Kleine dingen maken al een heel groot verschil!''